Sociaal incasseren

Doordat Cannock Chase Public met oog voor de burger invordert, wordt kostenstapeling voorkomen. Gevolg van onze werkwijze is dat belastingschuldigen gemakkelijker meedraaien in de maatschappij en er minder kosten worden gemaakt voor schuldhulpverlening.

Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
Thema

Kostenstapeling voorkomen

Problematische schulden ontstaan niet van de ene op de andere dag. Maar waar het altijd met één schuld begint, kan iemand die in de schulden zit al snel een gevoel van onmacht ervaren. Dan helpt het niet als er bij iedere openstaande vordering extra kosten worden opgelegd. Door deze kostenstapeling zijn schuldeisers mede veroorzakers van het oplopen van de schuldenlast.

Doordat Cannock Chase Public met oog voor de burger invordert, wordt kostenstapeling voorkomen. Het gevolg van onze werkwijze is dat belastingschuldigen gemakkelijker meedraaien in de maatschappij en er minder kosten worden gemaakt voor schuldhulpverlening.

Een onderdeel van onze werkwijze is onze aansluiting bij de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) en hun initiatief Geldfit.nl. Burgers met (dreigende) financiële problemen worden, via Geldfit.nl/cannock-chase, vroegtijdig gewezen op een laagdrempelige route voor passende schuldhulp. Daarmee worden schulden beperkt of zelfs voorkomen en werken wij samen met NSR aan een Nederland zonder geldzorgen.

Persoonlijk contact is de sleutel

Bij Cannock Chase Public zijn wij van mening dat persoonlijk contact de sleutel is tot het oplossen van problemen. Wij zien het als onze primaire taak om belastingschuldigen continu te wijzen op regelingen, automatische incasso en bijvoorbeeld kwijtschelding.

Wij streven ernaar om de drempel voor de schuldenaar om met ons in contact te komen, zo laag mogelijk te houden. Onze brieven zijn meertalig beschikbaar en opgesteld in eenvoudig Nederlands. Als de situatie erom vraagt, zetten wij maatwerkproducten in die passen bij de benadering van burgers met veel schulden. Dit zijn bijvoorbeeld informatieavonden, een periodiek spreekuur en andere klantvriendelijke manieren om in contact te treden.

Oog voor de problematiek en de juiste oplossing

De nieuwe Invorderingswet stelt dat er meer aandacht moet komen voor de gehele oplossing en dat de aanpak socialer wordt. Het bestaansminimum moet geborgd zijn bij beslaglegging en executie. Kostenverhoging voorkomen is het doel. Deze manier van invorderen zorgt ervoor dat burgers niet verder in de problemen komen en uiteindelijk financieel zelfredzaam zijn. Wij helpen overheden bij een aanpak die gericht is op het profiel van verschillende schuldenaren. Daarbij hanteren wij een aanpak waarin de debiteur centraal staat.

Jaco Baven

Wilt u vrijblijvend advies?

Jaco Baven
directeur

Burgers sneller geholpen door Versneld Loket in Schuldhulpverlening

Lees meer..

Nieuws

Nieuws
2023-03-23 00:00:00

Sociale huisbezoeken als effectief middel bij financiƫle problemen

Maatschappelijk verantwoord invorderen staat hoog op de agenda bij gemeenten en waterschappen. Door de forse stijging van vaste lasten in 2021 en 2022 komen steeds meer Nederlandse huishoudens in financiële problemen. Het CPB (Centraal Plan Bureau) denkt dat het aantal in 2023 op kan lopen tot 500.000 huishoudens. Door snel en persoonlijk met deze burgers in contact te komen, kunnen gemeenten vroegtijdig concrete hulp bieden. Een efficiënte manier om persoonlijk in contact te komen zijn sociale huisbezoeken.  

Lees meer

Nieuws
2023-03-23 00:00:00

Berekening beslagvrije voet 2023

De herberekening van de beslagvrije voet is de afgelopen periode flink in het nieuws geweest. Het kabinet heeft het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen verhoogd met 10,15%. De achterliggende gedachte is dat werken zo meer loont en de gevolgen van de inflatie voor de koopkracht enigszins worden gecompenseerd. Wat niet is meegenomen in de gedachtegang van het Rijk is dat dit zeer nadelig uitpakt voor de debiteuren waarbij beslag is gelegd op het inkomen. De 10,15% verhoging vloeit dan namelijk rechtstreeks naar de schuldeiser, aangezien de beslagvrije voet niet (direct) wordt aangepast op de verhoging. Dit probleem speelt zowel bij mensen die loon ontvangen als bij uitkeringsgerechtigden, met uitzondering van bijstandsgerechtigden. Bij bijstand is de beslagvrije voet altijd een percentage van de uitkering. De inhouding wordt dan automatisch aangepast. 


Sinds de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet in werking is getreden dient de beslagvrije voet (bvv) via een rekentool tot stand te komen. Daarnaast heeft elke beslaglegger de verplichting om de bvv iedere 12 maanden te herberekenen. Lokale overheden maken hiervoor gebruik van de diensten van het Inlichtingenbureau (IB) of de Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders (SNG). Cannock Chase Public maakt gebruik van de diensten van SNG. 

Lees meer

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Neem contact op met Jaco Baven via
onderstaand formulier.


Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief