Bestuurlijke boete

Wilt u als gemeente serieus werk maken van de aanpak van overlast in de openbare ruimte? En met bestuurlijke boetes invulling geven aan uw handhavingsfunctie?

Direct contact

Maak nu meteen een afspraak met één van onze adviseurs.

afspraak maken
    088 11 68 100
Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
DIENST

Elke gemeente kan bestuurlijke boetes innen. Met het uitschrijven van deze boetes laat u als gemeente zien dat er serieus werk gemaakt wordt van overlast in de openbare ruimte. Het is een middel om invulling te geven aan uw handhavingsfunctie en het aantal overlastsituaties terug te dringen. Om dit op een adequate manier uit te voeren moet de registratie, het inningsproces en de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures op een efficiënte manier worden ingericht. Cannock Chase Public kan dit gehele proces overnemen voor gemeentes en draagt zorg voor een professionele aanpak van het inningsproces.

 

Het zelf innen van bestuurlijke boetes

In sommige gemeenten delen gemeentelijke handhavers al bestuurlijke boetes uit om onder andere overlast in de openbare ruimte aan te pakken. Het opgelegde bedrag mogen deze gemeenten zelf houden. Daar staat tegenover dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het innen van de boete en het afhandelen van eventuele bezwaar- en beroepsprocedures. En dat proces kan behoorlijk intensief en tijdrovend zijn.

Het innen van bestuurlijke boetes door het CJIB

Als gemeente kunt u er ook voor kiezen om de inning vast te leggen in de APV en de Afvalstoffenverordening via het CJIB te laten verlopen. In dat geval ontvangt u geen compensatie voor gemaakte kosten, de opbrengsten komen ten goede aan het Rijk. In het verleden kregen gemeenten 25 tot 40 euro per boete gecompenseerd, maar dat is inmiddels afgeschaft als bezuinigingsmaatregel. Door het wegvallen van de rijksvergoeding is het voor veel gemeenten interessanter geworden om overlastfeiten zelf via bestuurlijke boetes op te gaan leggen en deze zelfstandig te innen. De inkomsten hieruit zorgen er bovendien voor dat gemeenten nu beter in staat zijn de handhaving daarop af te stemmen, omdat financiële compensatie nu wel is geborgd.

Mag elke gemeente zelf innen?

Elke gemeente mag zelf de bestuurlijke boetes innen. Omdat het vaak gaat om veelvoorkomende feiten, zijn de aantallen relatief hoog. Hierdoor dient u er ook rekening mee te houden dat er regelmatig bezwaar en beroep wordt ingediend. De afhandeling hiervan kost u als gemeente veel tijd. De meeste gemeenten zijn hier niet op ingericht. Daarnaast betreft het vorderingen waar specifieke kennis voor nodig is en speelt emotie vaak een grotere rol. Dus naast het afhandelen van een behoorlijke hoeveelheid vorderingen, moet u als gemeente ook rekening houden met specifieke kennis van de overlastsituaties.

Het uitbesteden van de inning van bestuurlijke boetes

Heeft u als gemeente niet de capaciteit of kennis om bestuurlijke boetes op een efficiënte manier te innen? In dat geval kunt u het gehele traject, van inning tot de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures, uitbesteden aan Cannock Chase Public. Wij hebben veel ervaring met vergelijkbare soorten vorderingen, zoals parkeernaheffingsaanslagen. Niet alleen besparen gemeenten kosten door het uitbesteden hiervan, maar met onze aanpak behalen wij ook snel en efficiënt resultaat. Wanneer er op straat, bij constatering, al gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld de Handhavings App Bestuurlijke Boete van iHandhaving, verloopt het gehele proces zelfs digitaal. Dat geeft u als gemeente slagkracht in de aanpak van overlast in openbare ruimte.


Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw gemeente?

Bent u benieuwd geworden naar onze werkwijze en de mogelijkheden? Wilt u straks geen omkijken meer hebben naar de registratie, het innen van bestuurlijke boetes en de afhandeling van beroep- en bezwaarschriften? En met een professionele aanpak overlast bestuurlijk oppakken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.



Jaco Baven

Wilt u vrijblijvend advies?

Jaco Baven
directeur

Nieuws

Nieuws
2020-07-03 00:00:00

Succesvol invorderen van buitenlandse parkeerboetes

Momenteel is er geen uniform Europees beleid om de gegevens van buitenlandse kentekenhouders te verkrijgen. Met behulp van het door de RDW opgezette samenwerkingsverband Eucaris hebben wij een proces opgezet voor de invordering van Belgische kentekens. Met een slagingspercentage van bijna 90% voor Belgische kentekens zijn wij succesvol in het invorderen van deze parkeerboetes. In dit artikel vertellen wij graag meer over onze werkwijze en geven wij een update over de bevraging van Duitse kentekens.

Belgische kentekens
Gegevens van Belgische voertuigeigenaren dient vanuit de wet- en regelgeving door de gemeente opgevraagd te worden via de Eucaris-applicatie van het RDW. Deze data wordt digitaal aan Cannock Chase Public verstrekt. Op basis van deze ontvangen informatie starten wij het invorderingstraject op met het verzenden van de naheffingsaanslag. Nadat de betalingstermijn is verstreken, versturen wij de aanmaning en aansluitend het postdwangbevel. Al deze stukken versturen wij zoals wettelijk verplicht zowel in het Nederlands als in het Frans. Onze medewerkers zijn het aanspreekpunt voor alle vragen van Belgische parkeerklanten. Wij staan hen telefonisch en schriftelijk te woord in het Nederlands en in het Frans en zorgen daarmee voor een klantvriendelijk en efficiënt invorderingstraject.

Wanneer de naheffingsaanslag ook na het postdwangbevel onbetaald blijft, dragen wij het (bij de Nederlandse rechtbank) betekende dwangbevel over aan onze Belgische incassopartner. Voor klanten met meerdere (en toenemende) openstaande naheffingen zetten wij samen met de handhavers van onze klanten onze specifiek hiervoor ontwikkelde ‘veelplegersaanpak’ in. In het kort: wanneer het voertuig in Nederland wordt aangetroffen gaan wij op basis van het betekende dwangbevel over tot inbeslagname van het voertuig. Dit zorgt er nagenoeg altijd voor dat de naheffingen alsnog volledig worden betaald. Onze ‘veelplegersaanpak’ is maatwerk en richten wij per klant separaat in.

Onze aanpak resulteert erin dat wij ruim 90% van de opgelegde Belgische naheffingsaanslagen volledig innen.

Duitse kentekens
Gegevens van Duitse voertuigeigenaren konden tot medio november 2018 door CCP worden opgevraagd bij het Duitse KBA. KBA besloot deze gegevens niet langer te verstrekken wegens het volgens het KBA ontbreken van een wettelijke grondslag bij gefiscaliseerde parkeerboetes. Als gevolg hiervan is de invordering van naheffingen op Duitse voertuigeigenaren tot op heden helaas niet mogelijk. Dit heeft onwenselijke gevolgen voor met name Nederlandse grens- en toeristische gemeenten. Er is immers hierdoor sprake van rechtsongelijkheid omdat Duitse parkeerklanten geen naheffingsaanslag ontvangen en Nederlanders en Belgen wel. Ook zien zij de parkeerinkomsten teruglopen. CCP is doorlopend in gesprek met diverse betrokken partijen (KBA, RDW, VNG) om bij te dragen aan een spoedige oplossing.

Wij hopen dan ook op korte termijn weer te starten met de invordering van Duitse naheffingen. CCP voldoet aan alle wettelijke eisen om de volledige invordering vanaf de naheffingsaanslag te verzorgen zoals wij ook voor de Belgische kentekens doen.

Onze aanpak resulteerde er tot eind 2018 in dat we ruim 87% van de opgelegde Duitse naheffingsaanslagen volledig inden voor onze opdrachtgevers. Zodra de gegevens van kentekenhouders weer beschikbaar zijn verwachten wij deze resultaten opnieuw te realiseren.

Van de 135 gemeenten in Nederland waar betaald parkeren is ingevoerd, is Cannock Chase Public voor ruim 60% dé partner voor het innen van parkeernaheffingen. Wij werken direct voor de gemeente of indirect via commerciële parkeerbedrijven en innen naheffingen op Nederlandse- en buitenlandse parkeerklanten. Daarnaast handelen wij bezwaren tegen deze naheffingen voor hen af.

Voor meer informatie over onze aanpak en het financiële perspectief voor uw gemeente kunt mij altijd bellen: 06-10 95 86 99.

Stefan Lodewijks
Account manager


Lees meer

Nieuws
2020-05-27 00:00:00

Invorderen ten tijde van de Coronacrisis

De Coronacrisis heeft ons land op z’n kop gezet. We blijven thuis en werken op afstand. Ook in de wereld van de belastinginvordering is veel veranderd. De eerste reactie op de virusuitbraak zorgde voor een stilstand in de invordering, maar al gauw werd duidelijk dat het zeer wenselijk is om wel door te gaan met invorderen. De vraag die dan opkomt is: “hoe ziet het nieuwe (invorderings)proces eruit?”

Invorderen is en blijft in onze visie maatwerk. Iedere gemeente heeft immers haar eigen beleid en proces ten behoeve van haar burgers en haar financiële positie. De rode draad in dit geheel is persoonlijk contact met de burger, met als doel het tijdig in kaart brengen van de financiële situatie en het voorkomen van financiële problemen. Op basis van dit inzicht wordt voor iedere situatie een passende betalingsoplossing geboden om tot (gedeeltelijke) betaling over te gaan.

Samen met onze opdrachtgevers hebben we onze visie vertaald naar een invorderingsproces op maat. Dit proces is passend voor zowel particulieren als rechtspersonen. In plaats van het fysiek betekenen van de exploten, wordt aan de burger eerst een brief verstuurd met daarin vermeld de mogelijkheden om te betalen. In deze brief staat een telefoonnummer en een speciaal e-mailadres voor vragen en een verwijzing naar ons beveiligde online omgeving voor directe betaling of voor het afsluiten van een betalingsregeling. Daarna wordt telefonisch of per e-mail contact gezocht met de burger. Mocht er dan nog geen contact geweest zijn met de burger dan worden de specifieke vervolgstappen per burger besproken met opdrachtgevers.



Samen met onze opdrachtgevers houden we het proces en de resultaten scherp in de gaten. Daar waar het nodig is worden werkwijze en benadering aangepast. Altijd met oog voor de persoonlijke situatie van de burger waarmee we op een sociaal verantwoorde wijze blijven invorderen. Juist nu, in tijden van een crisis. Wilt u met ons in gesprek over onze ervaringen? Wij staan ook nu voor u klaar en helpen u graag verder, uiteraard geheel vrijblijvend. U kunt ons telefonisch bereiken op 088 -11 68 200.


Lees meer

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Neem contact op met Jaco Baven via
onderstaand formulier.


Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief