Budgetbeheer

Inwoners van gemeenten die om diverse redenen moeite hebben met het beheren van de eigen financiën, kunnen in aanmerking komen voor budgetbeheer. Cannock Chase Public biedt hiervoor slimme ondersteuning.

Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn

Meer weten?

In de brochure 'Budgetbeheer' lees je meer over onze aanpak en de vormen van budgetbeheer die Cannock Chase aanbiedt.

DOWNLOAD BROCHURE
SOCIAAL DOMEIN

Budget And Support (BAS)

De afdeling Budget And Support (BAS), onderdeel van Cannock Chase, biedt een volledig pakket aan budgetbeheerproducten.

Wat BAS voor u kan doen:

  • Preventie en vroegsignalering
  • Budgetbeheer basis
  • Budgetbeheer plus
  • Budgetbeheer totaal
  • Coaching

Kwaliteit, maatwerk en het centraal stellen van de klant staan bij de uitvoering van deze diensten voorop. Cannock Chase Public heeft daarbinnen een unieke positie omdat wij bekend zijn met financiële geldstromen en schuldenposities van burgers. Bovendien zijn wij actief binnen het sociaal domein, -zowel op werk en inkomen, wmo, jeugd, schuldhulpverlening- als terugvordering en verhaal. Deze ervaring op verschillende terreinen binnen het sociaal domein geeft ons de kans om verbindingen tussen de verschillende expertises te maken en professionele uitvoering van taken aan te bieden. Cannock Chase is lid van de NVVK en volgt de door hen gestelde richtlijnen bij de uitvoering van budgetbeheer en schuldhulpverlening.

BAS als alternatief voor beschermingsbewind

Een groot aantal inwoners heeft de afgelopen jaren beschermingsbewind aangevraagd. Burgers met een laag inkomen kunnen een beroep doen op bijzondere bijstand voor de kosten voor vrijwillig beschermingsbewind. Het beroep hierop is de laatste jaren flink toegenomen.

Voor veel gemeenten was en is dit aanleiding om een alternatieve, lichtere en goedkopere manier te ontwikkelen om inwoners, die hun financiën niet goed zelf kunnen regelen, te helpen. Voor een bepaalde groep mensen is beschermingsbewind een prima instrument, maar voor veel inwoners is het een (te) zwaar middel. Bovendien is beschermingsbewind in veel gevallen vooral gericht op financieel beheer en draagt het niet bij aan financiële zelfredzaamheid. Een belangrijke reden om zowel een lichter als goedkoper alternatief in de vorm van budgetbeheer aan te bieden.

Meer weten?

In de brochure 'Budgetbeheer' lees je meer over onze aanpak en de vormen van budgetbeheer die Cannock Chase aanbiedt.

DOWNLOAD BROCHURE
BEL MIJ

Brochure budgetbeheer

Download de brochure

Wilt u meer weten over onze aanpak en de vormen van budgetbeheer die Cannock Chase Public aanbiedt?

Download de brochure »

Nieuws

Nieuws
2020-07-09 00:00:00

Stand van zaken rondom “Wet vereenvoudiging beslagvrije voet”

Vanaf 1 januari 2021 treedt de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet in werking. Gevolg is dat het proces rondom loonvordering / vereenvoudigd loonbeslag moet worden aangepast. 

Het uitgangspunt van deze wet is de introductie van een transparante, eenvoudig te controleren norm voor de berekening en vaststelling van de beslagvrije voet (bvv). Deze heldere norm zorgt voor bescherming van de schuldenaar omdat hiermee wordt voorkomen dat iemand onder het absolute bestaansminimum terecht komt. De beslagleggers moeten vanaf de inwerkingtreding van de wet deze bvv hanteren.

Lees meer

Nieuws
2020-07-06 00:00:00

Heeft u genoeg grip op uw sociale kaart?

De impact van 'Corona'

Het eerste half jaar van 2020 heeft een grote impact op de financiële zelfredzaamheid van burgers. Op dit moment zijn er meer dan een miljoen Nederlanders die kampen met problematische schulden. De verwachte extra toename van schuldhulpbehoevenden is 30%. Werktijdverkorting, salaris inleveren, partners met dalend inkomen: door allerlei redenen komen ook werknemers met een structureel inkomen in de problemen door de coronacrisis. De overheid biedt gelukkig hulp aan ondernemers in ons land. Maar in hoeverre biedt de Tozo-regeling ZZP’ers die in de problemen zijn geraakt echt een oplossing voor financiële zelfredzaamheid? Ook onder deze groep Nederlanders wordt een forse toename verwacht in schuldhulpbehoevenden.



Goed voorbereid met grip op uw sociale kaart?

De toename van schuldhulpbehoevenden vraagt om een goede voorbereiding van uw afdeling schuldhulpverlening. Door de economische situatie in ons land wordt een forse toename aan instroom van mensen met een problematische schuldensituatie verwacht. Onze specialisten Schuldhulpverlening hebben kennis van de actuele wet- en regelgeving (inclusief de wijzigende WGS per 1 januari 2021) en het uitvoeren van schuldhulpverlening aan (ex)ondernemers. Wij werken al jaren voor ruim 200 grote en kleine gemeente op het gebied van schuldhulpverlening en budgetbeheer.

Heeft u behoefte aan tijdelijke ondersteuning op uw afdeling? Onze interim specialisten staan voor u klaar met advies en ondersteuning bij de uitvoering van uw integrale schuldhulpverlening.


Lees meer

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief