Gemeente Oss

Grip op het private invorderingsproces

De gemeente Oss werkt al jaren samen met Cannock Chase Public voor de private invordering. Een externe partner betrekken bij de invordering heeft ervoor gezorgd dat acties consequent worden opgepakt en debiteuren het signaal krijgen dat alle facturen betaald moeten worden.

Invordering steeds persoonlijker

Het afleggen van preventieve huisbezoeken past bij een nieuwe manier van invorderen van de RBG. Persoonlijke aandacht helpt om in gesprek te komen met een klant die voorheen nergens op reageerde. Juist dat directe contact blijkt effectief te zijn om een gerichte aanpak te bepalen. Hierdoor worden openstaande posten sneller geïnd, wordt kostenstapeling voorkomen en is de klant eerder geholpen. Linda vertelt: “De klant staat bij ons altijd centraal. Daar past een sociale en persoonlijke aanpak bij, waaronder het afleggen van preventieve huisbezoeken in de minnelijke fase. Dat bezoek volgt na een aantal belpogingen. Een oplossing zoeken aan de voorkant, in plaats van een pleister plakken achteraf. We zijn ons ervan bewust dat niet elke klant gebaat is bij dezelfde oplossing. Daarom hanteren we een andere aanpak voor klanten die niet kunnen betalen.”

Geen deurwaarder, maar een huisbezoeker

Klanten van RBG ervaren de proactieve benadering als prettig. Tijdens een huisbezoek is het de insteek om de persoonlijke situatie van de klant in kaart te krijgen. Vervolgens worden de betaaloplossingen gezamenlijk besproken. Dat is een behoorlijk verschil met een bezoek achteraf, wanneer er een schuld is ontstaan en directe inning ervan het doel is. Linda licht toe: “De tijd van hard invorderen is voorbij. We merken dat klanten in veel gevallen juist blij verrast zijn dat ze niet voor extra kosten komen te staan. En voor ons zijn de huisbezoeken een manier om eindelijk inzicht te krijgen in de situatie achter de voordeur. Het helpt de RBG om sneller beslissingen te nemen over dossiers. Kan of wil iemand niet betalen? In het eerste geval gaan we samen met de klant op zoek naar een oplossing. Juist voor die groep zijn de huisbezoeken waardevol. Voor de groep die niet wil betalen hebben we een helder invorderingsbeleid.”

Sociaal incasseren

Voor de gemeente Oss is het belangrijk om mensen, die goede intenties hebben, tegemoet te komen waar het kan. Dit is essentieel om een incassoproces op een sociale manier te laten verlopen. Het voldoen van de openstaande post is het einddoel, maar dat mag niet ten koste gaan van de menselijke maat. Deze aanpak past bovendien goed bij Cannock Chase Public, waar invorderen met oog voor de burger centraal staat.

Kwaliteit van de dienstverlening

De gemeente Oss heeft 24/7 toegang tot TRACEweb, waar zij alle informatie vinden over de uit handen gegeven posten. Op deze manier houden zij bovendien zicht op de kwaliteit van de dienstverlening die Cannock Chase Public biedt. De accountmanager van Cannock Chase Public komt op periodieke basis langs om de incassoresultaten en nieuwe ontwikkelingen te bespreken.

Meer lezen over de ervaringen van de gemeente Oss?

Wij spraken Casper Bast van de gemeente Oss hierover. 

Lees het interview

Gemeente Oss heeft meer grip op privaat invorderingsproces

Lees het interview

Wilt u vrijblijvend advies?

Eef van Riet
directeur

Hoe kunnen we je helpen?

Geen resultaten gevonden