Blijf je dweilen met de kraan open of pak je het probleem bij de kern aan? Huurachterstanden wegwerken is vandaag de dag niet meer alleen een financiële aangelegenheid en individuele taak. Woningcorporaties pakken steeds meer hun sociale rol en kiezen een preventieve aanpak bij (beginnende) schuldproblematiek of curatieve oplossing bij kostenstapeling. Een van de nieuwste tools die Cannock Chase inzet samen met woningcorporaties is de QuickScan bij huisbezoeken.
Jaco Baven sprak Zvezdana Stevic, senior schuldhulpverlener bij Cannock Chase over de nieuwe werkwijze en wat het effect is.
Zvezdana Stevic: “Gemiddeld is er na twee maanden al sprake van een achterstand van ruim €800,-. Voor huurders met een laag inkomen is dit een bedrag dat niet zomaar terugbetaald kan worden. Met de huurder wordt daarom een betalingsregeling getroffen, die op zo’n dergelijk bedrag in sommige gevallen wel eens 26 maanden kan duren. Maar in hoeverre is de huurder in staat om daadwerkelijk aan deze betalingsregeling te voldoen? Nog niet te spreken over mogelijke beslaglegging, bronheffing of andere aanwezige schulden. En is hiermee de kern van het probleem wel opgelost? In de praktijk is dit vaak niet het geval.”
Bekijk onze huurincasso benchmark voor gedetaileerde cijfers over huurincasso: https://www.cannockchase.nl/benchmark-huurincasso/
“Tijdens het sociale huisbezoek voeren wij de QuickScan uit. Een onderdeel hiervan is de budgetcheck. Terwijl onze medewerkers de stress wegnemen tijdens het bezoek, beoordeelt onze schuldhulpverlener of de schulden problematisch of hanteerbaar zijn.
Er wordt er gekeken naar:
Vervolgens onderzoeken wij of er sprake is van onderliggende pycho-sociale problematiek door gerichte vooraf opgestelde vragen te stellen aan de huurder over mogelijke verdere zorgen.
Op basis van de QuickScan wordt samen met de inwoner een plan van aanpak opgesteld om niet alleen de financiële problematiek aan te pakken maar ook de oorzaak ervan. De oorzaak kan zijn: licht verstandelijk beperkt, psychische problemen, verslavingsproblematiek of overbesteding. Op deze wijze leiden we de huurder naar een duurzame oplossing toe. Op basis van de cijfers van de laatste zes maanden wordt geëvalueerd of er sprake is van en succesvolle bemiddeling(en). De QuickScan tijdens huisbezoeken is een mooie aanvulling op het team schuldhulpverleners van een woningcorporatie.”
“Ervaring leert dat er in de meeste gevallen sprake is van eenmalige gesprekken. Indien nodig zal er een verwijzing plaatsvinden. Het advies wat resulteert uit de QuickScan wordt aangevuld met manieren om de huurder te helpen.
Effect van de aanpakCannock Chase biedt deze dienstverlening aan voor woningbouwverenigingen. Onze aanpak leidt tot:
Wilt u weten wat de huisbezoeken en de QuickScan voor uw woningcorporatie kunnen betekenen? Neem contact op met Zvezdana Stevic, Senior -Schuldhulpverlener Cannock Chase of met directeur Cannock Chase Public, Jaco Baven.
Wilt u weten wat de huisbezoeken en de QuickScan voor uw woningcorporatie kunnen betekenen?