De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een online toolkit gelanceerd die het (schuld)hulpverleners makkelijker maakt om namens hun cliënten in actie te komen tegen oneerlijke incassopraktijken. Met de geboden hulpmiddelen kunnen zij cliënten snel zekerheid geven over hun rechten bij incasso en hoe zij hun recht kunnen halen.
Schuldhulpverleners zijn blij met het initiatief van de ACM. “Incasso gaat vaak mis, kosten kunnen onnodig hoog oplopen. Met deze tool is het eenvoudig de juiste kosten te controleren. Een goed geïnformeerde schuldhulpverlener telt voor twee”, aldus Marco Florijn, voorzitter van de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren NVVK.
Cannock Chase prijst het initiatief van het ACM. Oneerlijke incassopraktijken geven de branche een slechte naam. Aanmaningen, dreigende taal en gepeperde rekeningen op de deurmat zijn klantonvriendelijk en werken bovendien averechts. Cannock Chase doet dat anders en dat levert meer op! Wij gaan bij incasso altijd voor klantbehoud. Onze werkwijze is gebaseerd op maatwerk waarbij we de juiste incasso medewerker koppelen aan de juiste debiteur. Dat is mogelijk doordat we gedurende het gehele incassoproces continu gebruikmaken van profiling.
Ook zetten wij liever 'WhatsApp in dan een deurwaarder'.
De online toolkit van de ACM bevat hulpmiddelen die snel en op maat antwoord geven op vragen over je rechten bij incassoproblemen. Er is een Rekenhulp Incassokosten, waarmee je uitrekent hoeveel de incassokosten en rente maximaal mogen bedragen. Met de Incassobrief Checker kun je eenvoudig nagaan of een incassobureau of ondernemer zich wel aan de overige regels rondom incasso houdt. Ook zijn er voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken om je recht te halen. Tot slot is er een meldknop om oneerlijke incassopraktijken te melden. Zo kan de ACM optreden tegen bedrijven die de regels overtreden.
Naar de toolkit incasso voor (schuld)hulpverleners »