Hoe gaat u om met aanvragen tot uitstel of een betalingsregeling? Betaalt u creditbedragen direct terug of verrekent u deze met andere openstaande vorderingen? Wat doet u als er geen kwijtschelding verleend kan worden, maar er toch duidelijk sprake is van een schrijnende situatie bij een schuldenaar? Zomaar enkele vragen die in de dagelijkse invorderingsprocessen voorkomen. En allemaal voorbeelden van zaken die uw gemeente of organisatie moet vastleggen in de Leidraad invordering.
De Leidraad is een openbaar document dat wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders of het bestuur van je organisatie. Daarmee ben je ook richting de burger transparant in wat ze van jouw organisatie mogen en kunnen verwachten.
Het is de steun en toeverlaat als het gaat om het beleid ten aanzien van het invorderen van gemeentebelastingen en overige publiekrechtelijke vorderingen. Gemeenten kunnen ernaar verwijzen of op terugvallen en zijn in controle als het om de laatste wijzigingen op invorderingsgebied.
Gemeente Westerveld
De Leidraad invordering is gebaseerd op de Leidraad van de rijksbelastingdienst, maar niet elk artikel uit deze Rijksleidraad is één op één van toepassing en toepasbaar in de lokale belastingwereld. Het toespitsen van de Leidraad op uw gemeente of organisatie is daarom essentieel.
Gemeente Harlingen
Cannock Chase Public biedt uw gemeente of organisatie de mogelijkheid om de Leidraad invordering (half)jaarlijks te actualiseren. Onze ervaren consultants helpen u graag met het opstellen van een Leidraad op maat. De gemeenten Harlingen en Westerveld gingen u al voor!