Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn

Betreft het een vraag over een gemeentelijke belastingaanslag?

Bel 088 11 68 222 en stel je vraag aan één van onze medewerkers.

Betreft het een vraag over een openstaande rekening bij een bedrijf of woningcorporatie?

Bel 088 11 68 111 en stel uw vraag aan één van onze medewerkers.

Nieuws

Nieuws
2020-07-03 00:00:00

Succesvol invorderen van buitenlandse parkeerboetes

Momenteel is er geen uniform Europees beleid om de gegevens van buitenlandse kentekenhouders te verkrijgen. Met behulp van het door de RDW opgezette samenwerkingsverband Eucaris hebben wij een proces opgezet voor de invordering van Belgische kentekens. Met een slagingspercentage van bijna 90% voor Belgische kentekens zijn wij succesvol in het invorderen van deze parkeerboetes. In dit artikel vertellen wij graag meer over onze werkwijze en geven wij een update over de bevraging van Duitse kentekens.

Belgische kentekens
Gegevens van Belgische voertuigeigenaren dient vanuit de wet- en regelgeving door de gemeente opgevraagd te worden via de Eucaris-applicatie van het RDW. Deze data wordt digitaal aan Cannock Chase Public verstrekt. Op basis van deze ontvangen informatie starten wij het invorderingstraject op met het verzenden van de naheffingsaanslag. Nadat de betalingstermijn is verstreken, versturen wij de aanmaning en aansluitend het postdwangbevel. Al deze stukken versturen wij zoals wettelijk verplicht zowel in het Nederlands als in het Frans. Onze medewerkers zijn het aanspreekpunt voor alle vragen van Belgische parkeerklanten. Wij staan hen telefonisch en schriftelijk te woord in het Nederlands en in het Frans en zorgen daarmee voor een klantvriendelijk en efficiënt invorderingstraject.

Wanneer de naheffingsaanslag ook na het postdwangbevel onbetaald blijft, dragen wij het (bij de Nederlandse rechtbank) betekende dwangbevel over aan onze Belgische incassopartner. Voor klanten met meerdere (en toenemende) openstaande naheffingen zetten wij samen met de handhavers van onze klanten onze specifiek hiervoor ontwikkelde ‘veelplegersaanpak’ in. In het kort: wanneer het voertuig in Nederland wordt aangetroffen gaan wij op basis van het betekende dwangbevel over tot inbeslagname van het voertuig. Dit zorgt er nagenoeg altijd voor dat de naheffingen alsnog volledig worden betaald. Onze ‘veelplegersaanpak’ is maatwerk en richten wij per klant separaat in.

Onze aanpak resulteert erin dat wij ruim 90% van de opgelegde Belgische naheffingsaanslagen volledig innen.

Duitse kentekens
Gegevens van Duitse voertuigeigenaren konden tot medio november 2018 door CCP worden opgevraagd bij het Duitse KBA. KBA besloot deze gegevens niet langer te verstrekken wegens het volgens het KBA ontbreken van een wettelijke grondslag bij gefiscaliseerde parkeerboetes. Als gevolg hiervan is de invordering van naheffingen op Duitse voertuigeigenaren tot op heden helaas niet mogelijk. Dit heeft onwenselijke gevolgen voor met name Nederlandse grens- en toeristische gemeenten. Er is immers hierdoor sprake van rechtsongelijkheid omdat Duitse parkeerklanten geen naheffingsaanslag ontvangen en Nederlanders en Belgen wel. Ook zien zij de parkeerinkomsten teruglopen. CCP is doorlopend in gesprek met diverse betrokken partijen (KBA, RDW, VNG) om bij te dragen aan een spoedige oplossing.

Wij hopen dan ook op korte termijn weer te starten met de invordering van Duitse naheffingen. CCP voldoet aan alle wettelijke eisen om de volledige invordering vanaf de naheffingsaanslag te verzorgen zoals wij ook voor de Belgische kentekens doen.

Onze aanpak resulteerde er tot eind 2018 in dat we ruim 87% van de opgelegde Duitse naheffingsaanslagen volledig inden voor onze opdrachtgevers. Zodra de gegevens van kentekenhouders weer beschikbaar zijn verwachten wij deze resultaten opnieuw te realiseren.

Van de 135 gemeenten in Nederland waar betaald parkeren is ingevoerd, is Cannock Chase Public voor ruim 60% dé partner voor het innen van parkeernaheffingen. Wij werken direct voor de gemeente of indirect via commerciële parkeerbedrijven en innen naheffingen op Nederlandse- en buitenlandse parkeerklanten. Daarnaast handelen wij bezwaren tegen deze naheffingen voor hen af.

Voor meer informatie over onze aanpak en het financiële perspectief voor uw gemeente kunt mij altijd bellen: 06-10 95 86 99.

Stefan Lodewijks
Account manager


Lees meer

Nieuws
2020-05-27 00:00:00

Invorderen ten tijde van de Coronacrisis

De Coronacrisis heeft ons land op z’n kop gezet. We blijven thuis en werken op afstand. Ook in de wereld van de belastinginvordering is veel veranderd. De eerste reactie op de virusuitbraak zorgde voor een stilstand in de invordering, maar al gauw werd duidelijk dat het zeer wenselijk is om wel door te gaan met invorderen. De vraag die dan opkomt is: “hoe ziet het nieuwe (invorderings)proces eruit?”

Invorderen is en blijft in onze visie maatwerk. Iedere gemeente heeft immers haar eigen beleid en proces ten behoeve van haar burgers en haar financiële positie. De rode draad in dit geheel is persoonlijk contact met de burger, met als doel het tijdig in kaart brengen van de financiële situatie en het voorkomen van financiële problemen. Op basis van dit inzicht wordt voor iedere situatie een passende betalingsoplossing geboden om tot (gedeeltelijke) betaling over te gaan.

Samen met onze opdrachtgevers hebben we onze visie vertaald naar een invorderingsproces op maat. Dit proces is passend voor zowel particulieren als rechtspersonen. In plaats van het fysiek betekenen van de exploten, wordt aan de burger eerst een brief verstuurd met daarin vermeld de mogelijkheden om te betalen. In deze brief staat een telefoonnummer en een speciaal e-mailadres voor vragen en een verwijzing naar ons beveiligde online omgeving voor directe betaling of voor het afsluiten van een betalingsregeling. Daarna wordt telefonisch of per e-mail contact gezocht met de burger. Mocht er dan nog geen contact geweest zijn met de burger dan worden de specifieke vervolgstappen per burger besproken met opdrachtgevers.



Samen met onze opdrachtgevers houden we het proces en de resultaten scherp in de gaten. Daar waar het nodig is worden werkwijze en benadering aangepast. Altijd met oog voor de persoonlijke situatie van de burger waarmee we op een sociaal verantwoorde wijze blijven invorderen. Juist nu, in tijden van een crisis. Wilt u met ons in gesprek over onze ervaringen? Wij staan ook nu voor u klaar en helpen u graag verder, uiteraard geheel vrijblijvend. U kunt ons telefonisch bereiken op 088 -11 68 200.


Lees meer

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief